Eli kärsimystä tulee riittämään? (Leiden = saksaksi kärsiä) Olen tässä vähän asiaa tutkailtuani päätynyt opintovalintaani, luulen. Suuntaan Leidenin yliopistoon Master of Arts in European Union Studies-opinto-ohjelmaan. Näin olen päättänyt, opintopaikkaahan minulla ei vielä ole.

Olen kuitenkin ollut jo sähköpostitse yhteydessä ohjelmaa vetävään Prof. Griffithsiin, joka on erittäin sympaattiselta vaikuttava britti. Ja suorittanut tohtorintutkintonsa Cambridgessä, eli jos nyt en sentään koskaan pääse brittilään opiskelemaan, niin olisihan se edes hienoa opiskella ja työskennellä proffan kanssa, joka on koulutuksensa siellä saanut!

Opinnot tosin alkaisivat siis vasta ensi syyskuussa, plääh, en millään jaksaisi odottaa - nyt pitäisi kaikki tapahtua taas kerran heti just nyt! Toisaalta, ihana proffani (niin, olen nyt yhtä vakuuttunut tästä opintopaikasta kuin niistä kuudesta ällästä aikanaan) lupasi minulle jo antaa lukuvinkkejä ja työstää etukäteen gradun aihetta kanssani, joten ei ensi kevätkään menisi hukkaan...

Ja onhan minulla vielä Helsingin yliopiston kehitysmaatutkimuksen perusopinnot edessä avoimen yliopiston verkko-opintoina, joten eiköhän niissäkin riitä kevääksi ja kesäksi tekemistä. Ilmoittauduin tuonne avoimeen yliopiston kursseille, kun huomasin, ettei minulla maisterin tutkinto-ohjelmiin ole tästä aiheesta suoraan todennäköisesti asiaa. Joten käyhän se näinkin!

Mutta vielä vuosi, argh! No, onhan minulla tietysti vielä monta estettä voitettavana, jostain pitäisi repiä kaksi suosituskirjettä (jostain syystä en halua nykyiseen päällikkööni tässä asiassa luottaa), englannin kielikoekin pitäisi käydä tekemässä, muita papereita kerätä kokoon noin kilon verran, ja vielä motivaatiokirjekin rustata (edellä mainitsemani syyt tuskin riittävät perusteiksi).

Kolme vuotta työelämää ovat tosiaankin riittäneet, nyt olen taas täynnä tulta ja tappuraa uuden oppimisen puolesta, ja ihan oikeasti KÄRSIN kun pitää väkertää töissä jotain tylsää pientä käytännön piiperrystä maailman pelastavien SUURTEN IDEOIDEN kehittelyn sijaan.